Cicle de cinema: "Adoor Gopalakrishnan: una retrospectiva d'autor"

26.8.11

Casa Àsia presenta una retrospectiva d’Adoor Gopalakrishnan (1945), que és un dels cineastes més reconeguts de l’Índia per la seva trajectòria, fidel als seus orígens i a les tradicions locals, sempre ha rodat en idioma malaiàlam i ha recorregut indistintament al gènere de ficció o documental per fer el retrat d’un país culturalment complex que mai acabem de conèixer.

El nom d’Adoor Gopalakrishnan evoca sempre l’estat indi de Kerala, la cultura del qual ha representat internacionalment des dels inicis de la seva carrera cinematogràfica.

Adoor Gopalakrishnan (Kerala, 1941), va créixer en una família dedicada a les arts escèniques i al teatre kathakali. Des de la seva infantesa va actuar en el teatre, i va escriure i dirigir diverses obres durant l’època d’estudiant. Després de graduar-se en Ciències Polítiques i Econòmiques, es va incorporar a l’Institut de Cinema de l’Índia, a Pune, el 1962. Les seves pel·lícules estan realitzades en idioma malaiàlam, l’idioma de l’estat indi de Kerala. Ha participat en diversos festivals cinematogràfics nacionals i internacions. Les seves pel·lícules més notables són les que mostren les arts escèniques de Kerala. La seva primera pel·lícula, Swayamvaram, va guanyar el National Film Award a la millor pel·lícula, millor director, millor fotografia i millor actriu. Ha guanyat el National Film Award al millor director en quatre ocasions i tres vegades al millor guionista. La seva col·lecció d’assaigs, The World of Cinema, va rebre el premi nacional al millor llibre sobre cinema el 1984. Els seus treballs s’han exhibit en els festivals internacionals de Canes, Berlín, Venècia, Rotterdam i Toronto.

PROGRAMACIÓ 

Dissabte, 10 de setembre del 2011, a les 19.30 h
Elippathayam (Rat-Trap) · (1981. 121’. VOSE)
En l’ocàs del sistema feudal de Kerala, Unni, el cap de família, immers en un clima social que no comprèn i que amenaça constantment el seu món, decideix tancar-se a la vella casa familiar amb les seves germanes. A través dels personatges i del silenci opressiu, es fa evident el patriarcat que governa sobre les dones, de manera injusta i despietada, així com la incapacitat d’Unni per adaptar-se als nous temps.

Dissabte, 17 de setembre del 2011, a les 19.30 h
The Dance of the Enchantress · (2007. 72’. VOSE)
Documental sobre la dansa mohiniattam, dansa tradicional de la regió de Kerala. Com és habitual en aquest cineasta, el cinema és un instrument poderós al servei del «document» per generar coneixement.

Kutiyattam · (2003. 60’. VOSE)
Documental sobre el teatre clàssic en sànscrit. Com en altres documentals d’aquest cineasta, es podran percebre els registres que es fan sobre aquells elements clau per fer que una cultura i la seva tradició siguin sostenibles, fins i tot davant dels canvis radicals que han imposat les tecnologies de la informació.

Dissabte 24 de setembre de 2011 a les 19.30 h
Kalamandalam Ramankutty Nair · (2005. 73’. VOSE)
Documental sobre el teatre kathakali, característic de la regió de Kerala. El cineasta mostra la seva familiaritat amb el kathakali, que forma part de la cultura ancestral de Kerala i constitueix l’essència de les seves tradicions.

Dissabte, 1 d’octubre del 2011, a les 19.30 h
Nizhalkkuthu (Shadow Kill) · (2002. 90’. VOSE)
Es tracta d’una reflexió sobre la justícia i el càstig humà com a forma imperfecta d’assolir-la, a través de l’últim botxí de la localitat de Travancore. Retirat i consumit per la culpa en penjar un home innocent, el botxí és requerit a presó per fer una feina més. Acompanyat pel seu fill, serà testimoni de com la justícia mai arriba a complir-se, ja que acostumen a predominar els interessos particulars.

Data: 10/09/2011 > 01/10/2011 | Horari: 10, 17 i 24 de setembre i l'1 d'octubre, a les 19.30 h
Lloc: Seu de Casa Àsia. Auditori Tagore | Av. Diagonal, 373. Barcelona | Entrada: Entrada lliure fins a completar l'aforament | Organitza: Casa Ásia, amb el suport de la Casa de l'Índia | Contacte:casaasia@casaasia.es

Documents

Desplegable

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada