“Laberint de mirades. Un recorregut per la fotografia documental a Iberoamèrica”

20.6.11

L’exposició “Laberint de mirades. Un recorregut per la fotografia documental a Iberoamèrica” s’inaugura el proper dilluns 20 de juny al Museu Marítim de Barcelona, després d’una itinerancia de gairebé tres anys per 28 ciutats iberoamericanes. “Laberint de Mirades” és una exposició col·lectiva de fotografia que aborda les diverses realitats d’Iberoamèrica, a partir de tres eixos: la identitat i la frontera, els conflictes medioambientals o de memòria històrica, i l’eclosió dels Col·lectius fotogràfics. Patrocinada per Casa Amèrica Catalunya i l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional al Desenvolupament (AECID), la mostra que recull el treball de 76 artistes i 16 Col·lectius fotogràfics pretén donar “una dimensió global de l'estat actual de la fotografia documental a Iberoamèrica”, explica el seu comissari, Claudi Carreras.

La fotografia ha servit com a eina de denuncia en la lluita per la llibertat i la defensa dels drets humans en una regió sacsejada per diverses plagues. El complex entramat de cultures que composa el continent americà i les ferides obertes d’una història que es repeteix cíclicament fa que molts autors utilitzin la fotografia per investigar sobre la seva propia identitat i representar el que succeeix al seu voltant.

Laberint de Mirades” es divideix en tres exposicions amb les següents temàtiques: “Identitats i fronteres”, “Friccions y conflictes”, i “Col·lectius fotogràfics iberoamericans”. Han viatjat per 28 ciutats, la última de les quals Madrid, i ara finalitza el seu recorregut a Barcelona on hi romandrà, amb entrada lliure, fins el 28 d'agost.

Posteriorment a la inauguració, a la seu de Casa Amèrica Catalunya se celebraran dues taules rodones al voltant de la fotografia documental i la projecció de documentals.

La primera conferència serà dilluns 27 de juny a les 19.30 hores, sota el títol “Fotografia, futurs i futuribles”. Hi participaran l’artista i crític Joan Fontcuberta; el comissari independent Claudi Carreras; el fotògraf i agitador cultural Iâta Cannabrava; i el comissari independent Alejandro Castellote.

Dimarts 28 de juny, a les 19.30 h, tindrà lloc la xerrada “Fotografia, activisme i compromís”. La fotografia documental retrata i denuncia la realitat, però pot arribar a canviar-la? És el compromís social un actiu pel fotògraf? Parlarem sobre aquests temes amb els fotògrafs Héctor Mediavilla, Sergi Càmara i Oriana Eliçabe, i l’agitador cultural i fotògraf brasiler Iâta Cannabrava. La sessió serà ocasió per presentar treballs audiovisuals d’aquests artistes.

Dimecres 29 de juny, a les 19:30 hores, serà el torn de la sessió de cinema a la frontera, amb la pel·lícula “Maria en Tierra de Nadie”, de Marcela Zamora (Mèxic i Espanya, 2010, 90’). Produït per Ruido-Photo, el documental retrata, més enllà de l’estadística, el rostre de les dones emigrants de Centroamérica. Al llarg de 5.000 Kms i el testimoni de diferents protagonistes, s’encreuen les diferents cares del fenòmen migratori: superació, esforç, extorsió, explotació sexual, solidaritat, èxit, segrest... Presenta el documental Edu Ponces, de Ruido-Photo.

Finalment, dijous 30 de juny a les 20:00 hores es projectaran dos documentals. El primer “Sucumbíos, tierra sin mal”, d’Arturo Hortas (Equador, 2010, 30’). Un segle després de la primera extracció de petroli a l’Equador, els habitants de la regió de Sucumbíos segueixen pensant que les coses importants són les que tenen valor, i no pas les que tenen preu. La presentació anirà a càrrec del director del documental, Arturo Hortas. La segona projecció serà “Amazonia, masato o petróleo”, de Josep Ramon (Catalunya, 52’). El masato és la beguda pròpia dels indígenes amazònics del Perú. Forma part de la seva identitat i cultura. El petroli no. Lluny de ser signe de riquesa, per a ells el petroli vol dir desestructuració social i cultural, contaminació, malaltia i mort. La selva ha dit prou. El documental serà presentat pel seu realitzador, Josep Ramon.


0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada